Gambar Mat Sabu solat dengan 'Batu Karbala' tular




Sejak beberapa hari ini tular beberapa keping gambar Menteri Pertahanan Malaysia Mohamad Sabu sedang bersolat di satu Masjid di Iran.

Melalui satu laman web berbahasa Parsi, Mat Sabu dilihat sedang bersolat di satu masjid di Tehran berimamkan dengan Imam Ayatollah Emami Kashani.


Pada awalnya gambar Mat sabu bersolat itu tidaklah beberapa mengejutkan kerana mungkin sebahagian orang menyangka tidak ada salahnya seorang yang berfahaman sunni bersolat di belakang seorang Syiah.

Namun setelah meneliti gambar tersebut, Mat Sabu sebenarnya bersolat dan bersamanya ada seketul batu yang dinamakan sebagai Turbah atau 'Batu Karbala'.


Menurut beberapa carian, Batu Karbala ini digunakan oleh penganut ajaran Syiah sebagai tempat sujud mereka.

Batu Karbala itu dibuat dari tanah Karbala yang mereka anggap suci kerana Karbala merupakan tempat terbunuhnya cucu Nabi saw, Hussain yang menjadi Imam kepada kelompok Syiah ini.


Ada pepatah Syiah yang berkata "Kemuliaan suatu tempat terletak pada siapa yang menempatinya," dan disebabkan itulah mereka memilih tanah karbala itu untuk dijadikan batu lalu menjadi tempat sujud ketika solat.

Sehingga dikatakan solat seorang Syiah itu tidak sah jika tidak bersujud di atas tanah.


Dalam Fiqh Al-Imam Ja’far diriwayatkan seseorang bertanya kepada Imam Ja’far tentang tempat yang boleh dijadikan tempat sujud. Lalu dijawab, "Tidak boleh sujud kecuali di atas ardh (tanah, bumi) atau yang tumbuh di bumi, kecuali yang dimakan atau dipakai."

Ulama telah bersepakat bahawa ajaran Syiah adalah menyimpang dari fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah. Seluruh majlis dan jabatan agama di setiap negeri dan persekutuan juga telah mengeluarkan fatwa akan menyelewengan ajaran Syiah.


Mat Sabu yang selama ini menafikan dan tidak memberi sebarang komen apabila ditanya samada berfahaman Syiah, hari ini terbukti dengan tularnya gambar tersebut.

Sebelum ini Mat Sabu pernah didedahkan melakukan ibadah korban di Masjid Syiah di negara jiran juga tidak memberi sebarang komen apabila diajukan soalan yang sama.



Adakah Mat Sabu akan menafikan lagi yang beliau seorang penganut ajaran Syiah?

Jangan pula kata batu itu diletakkan orang disebelahnya dan dia hanya menurut sahaja. – AbuLeman



















Gambar Mat Sabu solat dengan 'Batu Karbala' tular Gambar Mat Sabu solat dengan 'Batu Karbala' tular Reviewed by Abu Leman Abu Seman on April 29, 2019 Rating: 5

No comments


PENAFIAN:
Setiap komen yang ditulis di laman web ini tertakluk pada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan lain-lain akta yang berkaitan di Malaysia. Kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang bentuk komen yang ditulis di laman web ini. Sebarang bentuk risiko adalah dibawah tanggungan pihak yang menulis komen yang berkenaan.

Loading...
Loading...