PTPTN: Tak jadi tangguh, tak bayar akan diisytiharkan bankrup


KUALA LUMPUR, 23 Julai – Kerajaan akan mengisytiharkan peminjam yang gagal membayar pinjaman dari Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagai bankrap sebelum mereka disenarai hitam daripada meninggalkan negara.

Timbalan Menteri Pelajaran Teo Nie Ching berkata janji Pakatan Harapan (PH) untuk mengeluarkan peminjam dari senarai hitam dan larangan ke luar negara adalah berdasarkan kepercayaannya bahawa setiap warganegara mempunyai hak untuk kebebasan bergerak.


Beliau menambah bahawa langkah ini adalah perlu bagi kerajaan supaya konsisten dalam dasarnya.

“Hanya kerana kita adalah kerajaan, kita tidak boleh bertindak mengikut kehendak kita. Jadi jika kita perlu membankrapkan peminjam untuk memasukkan mereka dalam senarai hitam, kita akan melakukannya pada masa akan datang. Kami akan mengambil tindakan yang perlu,” katanya ketika Persidangan Dewan Rakyat hari ini.


Beliau menyatakan bahawa pentadbiran terdahulu tidak konsisten dalam melaksanakan dasar berkaitan dengan peminjam yang gagal membayar pinjaman mereka pada masa lalu.

Beliau berkata mereka yang mengambil pinjaman pendidikan dari bank hanya disenarai hitam ke luar negara selepas mereka diisytiharkan muflis, tetapi tidak peminjam PTPTN yang gagal meminjam pinjaman mereka tetapi masih belum diisytiharkan muflis; nama mereka akan segera diletakkan pada senarai larangan ke luar negara Jabatan Imigresen.


“Jadi saya rasa itu agak tidak adil bagi peminjam yang memerlukan wang untuk menamatkan pengajian mereka,” katanya.

Bulan lepas, Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan, berkata 429,945 peminjam hutang telah dikeluarkan dari senarai hitam larangan ke luar negara Jabatan Imigresen.


Tetapi beliau menambah bahawa peminjam yang gagal membayar balik pinjaman mereka untuk pendidikan tinggi akan terus disenaraikan di bawah sistem CCRIS Bank Negara yang mengumpulkan maklumat kredit mengenai peminjam. — Malay Mail



PTPTN: Tak jadi tangguh, tak bayar akan diisytiharkan bankrup PTPTN: Tak jadi tangguh, tak bayar akan diisytiharkan bankrup Reviewed by Abu Leman Abu Seman on July 23, 2018 Rating: 5

9 comments

  1. Woo hoo hancing kene kencing le korang woo hoo

    ReplyDelete
  2. secara logic nya peminjam harus byr krn mereka meminjam dan pihak ptptn pula yg memberi pinjam tlh menjadi satu tangungan dlm wang yg tak dpt mereka ambil blk ini mesti diambil kira olih mereka dlm penyata akhir akuan kira kira kl dimansuhkan pihak ptptn menangung kerugian yg besar jd org muda fikirlah seblm megundi PH kesan dia dimana ptptn nak cari duit dgn jumlah yg besar tu kl awk pinjam kena byr lah ikut peraturan ptptn lg pun awk dah kerja ada pendapatan kan ramai lg adik adik awk nak belajar ni jgn salahkan ptptn bg sy peminjam yg bersalah krn mereka ini harus bijak mengurus kewangan mereka jgn bila dah kahwin mcm mcn salahkan kerajaan kan blh dirunding tjkkan dlm penyata tu ada pembayaran taklah kena blacklist ank muda skrg ni byk cari masalah dr cari penyelesaian atasi masalah nak free segalanya akhirnya PH pun janji kosong krn ini bkn silap kerajaan dahulu ya tp kerajaan baru ini nak tjk pd rakyat jimatkan kos aja tp tak tahu berfikir mcn mana nak dptkan kos utk ptptn tjk mereka telus tp projek mega diteruskan knp jawapan nya ada pd mereka suruh jawab diperlimen sy rasa semya negara yg memerintah guna kaedah yg sama tp msh PH nak tjk mereka telus cuba jgn tipu dan belit rakyat dgn kata katA yg sedap didengar olih rakyat tp habuk pun tak ada kencing aja deras skrg bg sy PH makna nya Pusing Haluan

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuh. Semput membaca dr awal smpi habis. Xde noktah😅

      Delete
  3. Memang kena bayar, pemiutang wajib kena bayar, tetapi modal politik memburukan Bn, mereka janji tangguh/luoutkan hutang, pemiutang terpengaruh, saya heran mcm mana boleh terpengaruh,akhir nye dua ni dpt jadi Tmeneri,ptptn ramai peminjam adalah melayu, ini lah akibat kufur nikmat

    ReplyDelete
  4. Dah terang terang dalam menifesto PH serta risalah bagai memang tulis apa yg PH janji

    Sesapa kalu dengar ceramah dia org pun ada lah Simangkuk hayun yg kaki kencing dok ulang ulang citer hal ptptn dan janji tang tu

    Cuba bak mai ... Sapa yg tak pernah baca or dengar janji tu

    ReplyDelete
  5. Ada jalan nk settle hutang ptptn.. .
    Wasap sy..
    www.wasap.my/60187654769/geran-baitumal
    @
    Wasap >>Geran baitulmal>>018-7654769

    ReplyDelete
  6. 1) Ramai peminjam meminjam kerana tak cukup duit untuk sambung belajar, jadi tak ada pilihan lain dan terpaksa membuat pinjaman. Dalam pemerintahan Islam yang menjadi agama rasmi negara Malaysia, bantuan kos pendidikan fardhu Ain dan fardhu kifayah termasuk dalam hak setiap rakyat. Kalau nak kata kerajaan banyak hutang, negara maju lain pun banyak hutang, apa yg nak dirisaukan sangat. Yang hairannya, berbelanja untuk perkara yang tak banyak faedahnya boleh pulak.

    ReplyDelete
  7. Xyh la percaya blog ni... pusing2 nnti pening

    ReplyDelete
  8. Sila dapatkan cerita sebenar dari sumbernya yg diyakini, bukan blog haprak macam ni.
    Cerita putar belit. Ayat pun tak betul... "peminjam PTPTN yang gagal meminjam pinjaman mereka..."
    Apa tu??

    ReplyDelete


PENAFIAN:
Setiap komen yang ditulis di laman web ini tertakluk pada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan lain-lain akta yang berkaitan di Malaysia. Kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang bentuk komen yang ditulis di laman web ini. Sebarang bentuk risiko adalah dibawah tanggungan pihak yang menulis komen yang berkenaan.

Loading...
Loading...