Hapus kenderaan usia lebih 10 tahun - Anthony Loke


Kementerian Pengangkutan tidak menolak kemungkinan untuk pertimbang memperkenalkan semula program pelupusan kenderaan bagi mengurangkan jumlah kenderaan lama dari atas jalan di negara, lapor The Edge.

Ini bukanlah kali pertama program seperti ini dicadangkan; di mana mereka yang ingin melupuskan kereta lama diberikan pampasan atau rebat bagi membolehkan mereka membeli kereta baru. “Masih belum ada keputusan diambil berkaitan perkara ini, tetapi saya telah diberi taklimat oleh pegawai bahawa memang ada beberapa cadangan ke arah ini,” jelas Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.

Sebelum ini, Persatuan Automotif Malaysia (MAA) pernah mengusulkan cadangan dasar hujung hayat kenderaan, sebuah skim pelupusan kenderaan dengan pampasan/rebat.



Di bawah cadangan ini, pemilik yang kenderaan mereka sudah berusia lebih 10 tahun akan diberi rebat sehingga RM5,000 untuk mereka “trade-in” kenderaan terbabit dengan yang baru dari jenama pengeluar tempatan.

April tahun ini, Persatuan Pengedar Proton Edar Malaysia (Peda) menggesa kerajaan untuk mempercepatkan pelaksanaan dasar berkenaan. Ia sepatutnya dicadang untuk dilaksanakan awalnya pada tahun 2014, tetapi tidak menjadi kenyataan disebabkan maklum balas kurang memberangsangkan dari orang awam.

Dalam cadangan awalnya ketika itu, dasar berkenaan memerlukan pemilik yang kenderaan mereka telah berusia 15 tahun ke atas untuk dibawa untuk pemeriksaan wajib sebagai satu keperluan untuk memperbaharui cukai jalan. Gagal lulus dalam pemeriksaan ini, kenderaan terlibat perlu dibaik pulih sehingga lulus.



Ini bermakna rakyat Malaysia akan sentiasa berada dalam keadaan berhutang. Baru selesai membayar hutang kereta 9 tahun, terpaksa dijual kereta lama dan mengikat hutang baru 9 tahun lagi sehinggalah kita semua wafat.

Adakah anda menyokong pelaksanaan skim atau dasar KERAjaan seumpama ini?
Hapus kenderaan usia lebih 10 tahun - Anthony Loke Hapus kenderaan usia lebih 10 tahun - Anthony Loke Reviewed by Abu Leman Abu Seman on July 13, 2018 Rating: 5

155 comments

  1. Setuju kalau harga kereta 5 Kali ganda murah dari harga Sekarang

    ReplyDelete
  2. Kesian rakyat yg tiada kemampuan

    ReplyDelete
  3. Setuju dgn harga kereta di turunkan sehingga 50 %

    ReplyDelete
  4. Ikut style Singapore la ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Japan sdh lama melaksananya

      Delete
    2. Harga kereta di japan 10x ganda lebih murah dari negara kita

      Delete
  5. Buat la ..... Lihatlah apa yg akan jadi 4 tahun 6 bulan lagi.

    Nampaknya sama saja tiada perubahan. Nak susahkan rakyat je. Nak untungkan kapitalis

    ReplyDelete
    Replies
    1. They never learn to understand people wt mid and lower income. If they execute, we will make sure they won't last also

      Delete
    2. Dulu kjaan BN juga buat polisi mcm tu... pembangkang kata menekan rakyat... tp sekarang u guna polisi itu juga. Takde cara lain kah boss... fikir2 kanlah!

      Delete
  6. Bongok..orang kalau blh xmau berhutang nie tambah hutang lagi

    ReplyDelete
  7. Tak setuju ada keta lama pun Alhamdulillah..iii

    ReplyDelete
  8. Pendekatan yang menguntungkan sepihak....
    Menindas sepihak yang lain.

    ReplyDelete
  9. Apa detail skim ini? masih tak jelas. boleh jadi baik dan buruk

    ReplyDelete
  10. Setuju kalau bulanan kerajaan bayarkan smpi hbis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni betul sepatutnye sbb setakat 5k rebat nk beli motor pun xmampu xkn yg ank ramai nk bwk naik motor ada akal ke

      Delete
  11. Ceh, tajuk tu menggambarkan seolah menteri tu yang berkata atau mencadangkan sebegitu. Padahal bukan. niat nak memperburukkan atau memang pemilik blog salah faham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xperlu la mahacai nak bekup lagi..segala keburukan & kelemahan PH dah x bleh diselindung lagi..mcm2 bnde dah brlaku sejak PH memerintah..dah la..xyh nk tegak benang yg basah wahai mahacai

      Delete
    2. Yg cakap tuh..kementerian pengankutan..xkan hg xfaham kot..dapa menteri pengankutan..hidup kena belajaq membaca..jgn tunjuk sgt yg diri tuh tiada ilmu..

      Delete
    3. Mcm kau 2 bagus sgt,,kalau bn bagus takkan rakyat tolak bn masa pru Lepas,,Yg kau dokong sgn Permimpin kau Yg solap duit rakyat,,Yg paling best bebelanja meWAH,,tapi rakyat Yg kena GST,,tlog terangkan,,

      Delete
    4. Ada jugak yg bodoh banggang..org cerita pasal benda lain dia duk spin cerita benda lain...apa la banggangnya MAHAcai ni...

      Delete
    5. Mahacai PHitnah memang suka pusing dan belit2 macam Atuk and menteri2 pasola. Lain yang orang bincang kat sini, lain pulak tukar ceritanya. Kalau najib dan rosmah salah hukumlah, ada kami kesah. Manifesto PHitnah tak nampak jalan lagi pun!

      Delete
  12. Pukima sial punya cadangan. Menjahanmkan rakyat.

    ReplyDelete
  13. Ini nak menyusahkan rakyat ada la...weh tingkatkan kemudahan pengangkutan awam dulu baru nak pikir kereta atas 15 tahun Dilupuskan..jilake punya pemikiran...org awam terpaksa beli kenderaan sebab pengangkutan awam malaysia mcm jilake..punca knp kereta banyak tak tgk tau nak bagi solution ke...solution yg menyusahkan rakyat tanpa buat selidikan..bebal

    ReplyDelete
  14. Replies
    1. aku stuju bgus ni cadangan tu..tp tuka kenderaan baru la dan d beri rebat 10k harga kereta d turun kan 50% cukai jalan d kurangkn ke 10% berserta insuran kenderaan..jgn lupa harga kenderaan import sama d turunkn kepada40%....ade pahang parti kencing rakyat..

      Delete
  15. Hapuskn dulu menteri2 yg dh lebih 50thn sbb sume bingai2 lg lama lg btambah bingai yg bole menyusahkan lg rakyat malaysia

    ReplyDelete
  16. Agree with 60% discount to the new car

    ReplyDelete
  17. Anthony loke. .don't be stupid like UMNO Menteri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana boleh buat macam tu je
      Kerara bapak saysa dah usia 13 tahun same denngan umur saya.bapak saya berniaga nasi lemak je dekat
      tepi jalan je

      Delete
  18. saya mengunakan kancil lebih dari 10 tahun.dan ini sajalah kendraan utama keluarga.oleh kerna saya tak berkerja.saya hanya berkerja sendiri.dgn pendapatan yg tak begitu baik.hanya mamapu pakai kencil ini sja.jadi kalau ada cadangan seperti ini.macam manalah nanti apa yg perlu kami lakukan?

    ReplyDelete
  19. saya mengunakan kancil lebih dari 10 tahun.dan ini sajalah kendraan utama keluarga.oleh kerna saya tak berkerja.saya hanya berkerja sendiri.dgn pendapatan yg tak begitu baik.hanya mamapu pakai kencil ini sja.jadi kalau ada cadangan seperti ini.macam manalah nanti apa yg perlu kami lakukan?

    ReplyDelete
  20. Klu 20 tahun boleh fikir la budak...gaji pun ada yg d bawah 1000..ko boleh lah banyak duit. Apa punya cara fikir.bru nak up lagak lebih.

    ReplyDelete
  21. Tp mcm mne kalo beli kete 2nd hand?beli kete mse usia 9 tahun..2 tahun pkai dah kne lupus..hutang bank masih brbaki 7 tahun..sbb bukan semua rakyat senang & layak utk beli kete baru..

    ReplyDelete
  22. Siapa yg cadang benda ni sila terjun bangunan..

    ReplyDelete
  23. Violate human rights.
    They never do this in USA.

    ReplyDelete
  24. Satu cadangan yg perlu dikaji sedalam dalamnya,ini isu kemampuan dan faktor usia,jika seseorang sudah lebih dari 50 tahun,peluang beliau mendapat pinjaman adalah amat tipis.

    ReplyDelete
  25. menguntungkan kroni mata sepet
    .cibai!!!!

    ReplyDelete
  26. Tak setuju pasal pemilik kereta antik tidak boleh bawa kereta... Seseorang yang pendapatan harian tidak akan dapat beli kereta.. Kereta Lama dia pulak tak dapat bawa... Mean dia sengsara...

    ReplyDelete
  27. Klau mcm ni...kita tukar kerajaan saja larrr....menyusahkan rakyat jer...org tua n org pencen mcm kami mana ada duit nak beli kerata baru...klau nak buat mcm tu harga kerata baru kena lar dijual dgn harga murah n mampu milik...
    Kereta saya yg berumur 13 tahun baru 150000km....n dlm kondisi yg baik....so what say you...😠😠😠😠

    ReplyDelete
  28. kalau gaji besar dan mudah loan ok la. kalau ekonoMONEY ni nak loan bank susah, nak bayar anak belajar pun subsidi kena tarik balik. segala facility kerajaan pun tak dapat atau tak amek... nak guna kuku besi ke? ada juga turun dari jadi kerajaan nanti... lagi pun yang laju dan eksiden kan kereta baru baru banyak... dan kalau nak suruh tukar juga kereta baru... try la kenen kat Sultan Sultan yang ada simpan kereta antik. No yang beli ratus ribu tu tolong lupuskan sekali. baru la adil. senang nak tau berapa lama usia kereta yang dibawa atas jalan...

    ReplyDelete
  29. Tukar kerajaan 5 tahun lagi

    ReplyDelete
  30. Nak tingok lah nanti pru akan dtng ..ni mat yo...masih lagi ka dlm kerajaan. Kuasa d tangan rakyat. Nak beban kan rakyat berhutang...sila lah buat undang2 baru. Kalau rakyat setuju?

    ReplyDelete
  31. Kereta sy sdh 15thn tp harga semasa masih lg 40k so kerajaan nk bg rebate 5k?ceh langsung xpikir rakyat..memteri sdp la cdg itu ini sbbnyer diaorang gaji xusik hari2 gerak free jer..4thn lg kena tukar kerjaan yg sediaada pn xmampu satu manifesto pun.nampak sgt bekerja to mentusahkan rakyat..tgk la bln 9 nt cukai sst dilaksanakan.pengeluar makin up harga pengeluaran melebihi kapasiti GST..XCAYA SILA INGAT CORETAN HAMBA INI..RAKYAT SUDAH TERTIPU DGN JANJI MANISMU KATA SI AISYAH...SEMOGA KITA SEMUA REDA SELAMA 4thn lg..

    ReplyDelete
  32. ...nape masa membuat x kata jangka hayat? ini satu penginayaan kpd pembeli..

    ReplyDelete
  33. Boleh dengan syarat dia bayar semua harga yg kita dh bayar 50%..

    ReplyDelete
  34. Rebat RM5k? Loan bank dah berapa? Orang susah makin susah, orang kaya makin kaya. Kalau cadangan ni jadi realiti, naik kan gaji minima RM5k sebulan baik kerajaan mahupun swasta.

    ReplyDelete
  35. Extremely inconsiderate.based on no sound rationale dont make rakyat regret for putting u in power.

    ReplyDelete
  36. Nak jugak backup mahacai bodoh ni..ko tggu pru15..mmg bungkus la komunis oi

    ReplyDelete
  37. Keta 10 thn kena lupus, apa kata klu menteri yang umur 45 thn ke atas dilupuskan jugak..., ha.ha..ha..

    ReplyDelete
  38. Turunkan harga kereta 50% dulu . 10 tahun terlalu cepat, 20 tahun OK laa

    ReplyDelete
  39. bagi aq la x payah nk lupuskan kenderaan tapi kau besarkan dulu jalan raya yang ada kt malaysia kurangkan trafik jam lg berfaedah dari kau pikir nk lupuskan kenderaan..aq setuju klau kau nk lupuskan kenderaan lama tpi biar la kenderaan tu 20 tahun dan keatas.aq harap kementerian pengangkutan bole berfikir jauh bukan cetek pemikiran.x guna klau jadi menteri tapi akal letak kat lutut.tapi yang paling penting memperbesarkan jalanraya dulu untuk kesenangan semua.bukannya bergaya pakai kereta baru klau hari2 hadap trafik jam

    ReplyDelete
  40. Kerajaan bagi pinjama percuma ok Aku stuju.guna pakai otak la kerajaan pH saya tak nak diri saya dibeban dgn hutang lagi faham tak.

    ReplyDelete
  41. Berutang sampai mampus...ni yg kerajaan baru mahu...next pru...kita tukarrrrr

    ReplyDelete
  42. Cars that are not road worthy should be impounded on the road itself when caught. It's quite easy to spot a non road worthy vehicle i.e. not working lights, leaking oil, leaking fluids, broken absorbers, etc.
    However, if you want to limit the lifespan of vehicles in the country, you first have to ABOLISH import excise duty and APs. Not to mentioned improving on public transportation. Bus stops are so dilapidated without directions of which bus going to where. Only people who are frequent commuters know which bus to take. Buses are also not maintained well. Taxis are a rip off and many will choose the places they go to instead. Taxi stands are all manipulated by some "kepala" where the taxi drivers have to pay a monthly fee to be able to pick up passengers from that stand. LRT coverage is only around Klang Valley.
    Have you thought about the people living out of town? Have you thought about other states?
    Before you go further into this car thing please note that we are not as small as Singapore is. Only small countries like that will need such a rule because they have scarcity of land. We DO NOT have that!
    Bear in mind Proton does not belong to Malaysia anymore so no point boosting new car sales. All other car makers should feel the pressure to lower their selling price should the demand for their cars drop.
    It's an economics law. Demand vs Supply. If you keep introducing economic policies, it will be very drastic when the effects come!

    ReplyDelete
  43. Setuju kalau harga kereta turun dalam 30% harga pasaran sekarang dan rebate 15% utk beli kereta baru

    ReplyDelete
  44. Kerajaan ptt buat bdn kereta dpd besi waja @ keluli supaya tahan lasak, bukan dr tin milo...tp harga keta tu rm5k je...

    ReplyDelete
  45. Mentang² lh diye org dpt bli keta sebijik setaun...

    ReplyDelete
  46. Saya mencadang semua menteri tak perlu pakai kete yg disedia oleh kerajaan dan minyak dan touch n go ,dan kaji balik elaun yg menteri dapat tu ,dengan kajian balik elaun dan kete yg disediakan oleh kerajaan patut dihapus mungkin dpt lg penjimatan duit negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Ini semua rakyat sponsor then suka2 suruh kita tukar kreta. Lainlah drg. Semua free

      Delete
  47. Kepala bana dia.. Harga kete pun mahai.. Lg nk buat lupus2.. Lancauuu

    ReplyDelete
  48. Tulah pasal ...50k jadi 5k ...ada masuk akal tak ?

    ReplyDelete
  49. Dari dulu rakyat menentang cadangan ini dn kalau skg cadangan melupuskan kendaraan atas 10 tahun maka kerajaan dn menteri yg ada adalah tidak matang. Perlu siasat syarikat insurance yg cuba mengambil kesempatan... Sy membantah dgn cadangan tersebut.. Harap kerajaan skg harap perhatin dgn masalah rakyat dn jgnlah kerana kuasa sudah lupa penderitaan rakyat.. .ingat! ! Undi adalah ditangan rakyat...

    ReplyDelete
  50. Tak payah tiru mcm negara majulah,mereka maju segala2 nya,kereta malaysia masih mahal, spare part pun masih mahal, x pernah turun naik lg ada,mcm pengguna kereta yg tinggal diluar bandar kena fikir,jangan fikir masaalah bandar saja,ramai yg kaya, lagi baik fikirkan bagaimana nk bagi murah harga kereta, spare yg murah supaya dpt maintain kereta2 lama, drpd nk buat keja gila,Malaysi belum sampai tahap itu.

    ReplyDelete
  51. Kahkahkahakah .. Turunkan harga kenderaan dulu, bru pikir cadangan bahalol ni.. Apa daaaaa .. Lu ingat kereta harga mcm motor ex5 ka?

    ReplyDelete
  52. Boleh kalau pembelian kereta baru di subsidi kerajaan sampai 80% kepada rakyat yg tidak berkemampuan atau mendapatan gaji di bawah paras RM8000 dan ini juga tertakluk juga kepada pembeli kereta yg berumur 60 tahun ke atas.

    ReplyDelete
  53. Boleh kalau pembelian kereta baru di subsidi kerajaan sampai 80% kepada rakyat yg tidak berkemampuan atau mendapatan gaji di bawah paras RM8000 dan ini juga tertakluk juga kepada pembeli kereta yg berumur 60 tahun ke atas.

    ReplyDelete
  54. Dear Anthony....I frankly would say that you are yet not suit enough to be as a transport minister. The first bad impression occured once you empower your duty to reduce a speed limit from 90kmh to 80kmh...Thr big question is ..is it practicable or you just wanna proceed a duty as minister?..without studying a rationality. As malaysian i dont think it work AT ALL...useless n bear junk of unnecessary expenses condone in irrespective manner. I am suggesting that you could use your legitimate study on each and every part of the people's constrain recently rather than showing off your ridiculous decision in non directive and nonetheless make a citizen happy on you. Take this serious or your position will be soon to be reviewed.

    ReplyDelete
  55. Turunkan harga kereta atau naikkan jagi rakyat dulu, kalau tak buat bodoh juga menteri ph ni!

    ReplyDelete
  56. setuju kalau bapak ko tlg bayar kan hutang kereta aku. bodoh otak letak dekat lutut. dh la kos sara hidup skrg tinggi suh plak berhutang beli kereta baru.

    ReplyDelete
  57. Hahhha apa sey nak teruskan cadangan tu. Sampai mati pun hutang tak habis2. Sepatutnya kereta second yg taknterjual tu patut dilupuskan.

    ReplyDelete
  58. Pala bana..br habis hutang 9thn..ko suh rakyat hutang lg 9thn..kalo aku byr 5k,gov tlg setel selebihnya. Kenderaan bertambah..lebuhraya hya 2 lorong..mcmana x sesak. Pertambahan kenderaan x selari dgn penambahan jlnraya dan jg perlebaran lebuhraya.

    ReplyDelete
  59. Jawabnya 5 tahun yang akan datang, rakyat akan hapuskan dia la. Dh elok2 boleh jd menteri, up balik usul bodoh mcm ni. Dh bosan jd menteri ke?

    ReplyDelete
  60. Pantat lu.. Utang 9tahun.. Rileks setahun.. Hutang balik? Fuck u menteri..

    ReplyDelete
  61. Nk paksa Rakyat beli baru . Economy masih kelaut . Yg untung dealer . Rakyat yg kena .

    Sy ada cadangan , dealer kena tukar showroom kereta tiap2 10 tahun, bagi nampak cantik . Yg lama kena robohkan .

    ReplyDelete
  62. Legally n technically a car of 10 yrs and 2 days old kena scrapp lah..... lagi satu ,we wont be having antique cars anymore....

    ReplyDelete
  63. Kan rakyat yg nk perubahan....ubah la lagi....kan mendapat....ni la yg dikata kan perubahan....perubahan yg menyusah kan rakyat lagi adela....menteri2 ni boleh la kereta pon hak milik kerajaan...tahu guna free je...mne rase nk bayar bulanan...tu yg mereka ni cakap xguna otak....

    ReplyDelete
  64. Buka mata dan fikir sendiri...bukan semua org dalam malaysia ni hidup senang...ada yg menanggung perbelanjaan sekolah anak dalam dan luar negara...gaji mereka bukan puluh puluh ribu...kereta yg lebih 10 tahun bg saya tak ada massalh jika melalui sistem pemeriksaan puspakom layak berada diatas jalan raya atau tidak...dan jika tidak kenderaan itu harus diperbetulkan dan lakukan pemeriksaan puspakom...

    ReplyDelete
  65. Ini cadangan KERA dulu yang ditaklimatkan kepada menteri baru kan. Jelaslah siapa KERA siaoa kerajaan.

    ReplyDelete
  66. ini sembang kari zaman BN lagi...
    carila modal baru.

    ReplyDelete
  67. Susah utk setuju dlm perkara mcm ni bagi org yg tak berkemampuan beli kereta baru selain kereta lama tu..itu kereta lama tu je la yg mampu..klau nak bayar bulan2 semua rakyak malaysia,untung la pihak yg berkenaan,rakyak menderita 9 tahun menanggung hutang..(sy tak setuju)

    ReplyDelete
  68. kalo yepon turun kn harga keta....ni dh la charge 150percent dr harga asal keta...pala apak ko nk lupus...ko mampo boleh la sembang

    ReplyDelete
  69. Saya mengundi PH pada PRU 14 yg lalu. Kalau kerajaan laksanakan jugak perkara ini, terus terang saya katakan pada PRU15 akan dtg saya dan rakyat yg lain akan pangkah parti pakatan lain. Sila selami kesusahan dan masalah rakyat yang sebahagian besarnya berpendapatan sederhana. Pelaksanaan perkara ini akan hanya menyusahkan rakyat dan memaksa rakyat berhutang dengan bank atau institusi kewangan hingga ke akhir hayat mereka. Bagi rakyat berpendapatan tinggi atau ahli perniagaan mungkin ianya tidak memberi kesan kepada mereka malah bertukar2 kereta saban tahun menjadi hobi mereka dan tidak kepada kami yg berpendapatan sederhana dan rendah.

    ReplyDelete
  70. Mereka dah buat kajiankah tentang kemampuan rakyat, bagaimana rakyat yg berpendapatan rendah dan orang kampung yg hanya mampu membeli kereta 2nd hand. Bagaimana yg dah blacklist. Apa keistemewaan yg mereka dapat?

    ReplyDelete
  71. Setuju,tapi pampasan kena up lagi.

    ReplyDelete
  72. sy tak setuju dan sy akan tantang agenda ni.... coz sy x nak lagi berhutang lagi beli kereta baru..

    ReplyDelete
  73. sy tak setuju dan sy akan tantang agenda ni.... coz sy x nak lagi berhutang lagi beli kereta baru..

    ReplyDelete
  74. Sesuai dipertimbangkan. Namun tidak patut ditetapkan 10 tahun. Sebaiknya pada usia 10 tahun kenderaan boleh diperiksa dan ditentukan sama ada boleh dibenarkan berada di jalanraya. Oleh kerana ada pemilik yang menjaga kenderaan dengan baik.

    ReplyDelete
  75. Baik2 kereta tak ada ccm.. Sudah pun cukup2 makan.. Betul2 menyusahkan rakyat

    ReplyDelete
  76. Bodo.. Kereta aku bru je habis bayar nie... Xkan kau nak lupuskan pastu ganti dgn 5k je babi.... Aku xlarat nk.berhutang lg... Hutang dah bertimbun.. Mcm sial baik najib ke mahathir ke mmg bodoh.. PH dan UMNO Bosoh memang tiada berpisah.. Semua nak penuhkan poket masing2... Cibai korg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua pemimpin bodoh asal ja dpt jawatan.

      Delete
    2. Dah ada kuasa mula fikir nak untukkan pihak peniaga dan pembekal shj. Fikirkan la rakyat dahulu. Harga kereta shj di Malaysia antara termahal didunia.

      Delete
  77. Such a stupid plan. Kami x mahu berhutang STUPID.KO INGAT KAMI TERNAK DUIT KE? YG X MAMPU NK CEKAU MANA DUIT. BAHALOL...BADIGOL.... MANGKUK HAYUN BETUL. WE WANT U TO STEP DOWN!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  78. Cina tetap cina /// ..

    ReplyDelete
  79. Tidak boleh di pampaskan tapi diuji setiap tahun. Kereta lepas 10 tahun masih bagus seperti Mercedes.

    ReplyDelete
  80. If the cars price is as cheap as Brunei.

    ReplyDelete
  81. Setuju if the new car price is rm20k or less OTR.

    Saya ingat berpakatan baharu mau ringankan bebanan rakyat! Rupa-rupanya nak membebankan rakyat.

    Jika isu ini fitnah, sila buat kenyataan rasmi.

    ReplyDelete
  82. Bayaq kereta puluh ribu, dapat rebate 5k ja kepala bapak hangpa? Lain kali jangan jadi khadam, jadi khadam apa pun hangpa tak tau?

    http://www.theedgemarkets.com/article/ministry-mulls-reviving-vehicle-scrappage-programme-reduce-old-cars-road

    Link The Edge, untuk yang cari rujukan berita di atas.

    ReplyDelete
  83. Baru abiz bayar xkan nk berhutang lg.. Xde keje lain ke, asyik nk berhutang jer. Potong gaji menteri, byr ansuran kete aku..ok lah

    ReplyDelete
  84. tidak setuju... bagi orang tidak bergaji tetap. orang2 yg tidak bekerja(dh pencen) apa alasan klau kereta lebih dari 10tahun tapi masih sempurna dan bagus penyenggaraannya.jalan cari susahkan raayat untuk kepentingan syarikat.

    ReplyDelete
  85. Setuju.. jika harga sebuah kereta tidak melebihi pendapatan tahunan rakyat yang paling rendah gaji nya.. jika gaji tahunan 15K, harga kereta tidak boleh lebih dari jumlah itu.

    ReplyDelete
  86. Setuju.. jika harga sebuah kereta tidak melebihi pendapatan tahunan rakyat yang paling rendah gaji nya.. jika gaji tahunan 15K, harga kereta tidak boleh lebih dari jumlah itu.

    ReplyDelete
  87. Setuju.. jika harga sebuah kereta tidak melebihi pendapatan tahunan rakyat yang paling rendah gaji nya.. jika gaji tahunan 15K, harga kereta tidak boleh lebih dari jumlah itu.

    ReplyDelete
  88. tidak setuju.
    agenda laen?utk difikirkan..
    siapa yg berkemampuan? org melayu? .ya..mungkin tdk ramai.

    galakkan org melayu utk berhutang?
    org melayu hidup berhutang sampai bila?

    ekonomi org melayu kukuh sgt ke? ye..mungkin.tapi brp ramai? siapa yg paling byk conquer ekonomi negara?

    safety?
    any statistik or data to support this?
    good well maintainamce..attitude driver.. road condition... semua mempengaruhi.

    memajukan industri kereta negara. really? proton milik malaysia..melayu?? milik siapa? china. org asing. toyota n honda.. n etc milik malaysia? bumiputra? Nope..

    utk difikirkan. apa2 tindakan.... klu yg berkuasa melayu or islam..tolong fikirkan dan sygkn bangsa.
    bangsa laen will never and never care about you.

    ReplyDelete
  89. Sebenarnya Allah kita baca artikel ini...sebenarnya yang patut kita marahkan dahulu kepada MAA....dengan Proton Edar....sebab depa yang usul..sudah tentu cara mereka menimbang permasalahan ini diatas dasar nak untung....kerajaan belum buat keputusan ...tapi dah lontarkan kepada rakyat....tentu ini strategy kerajaan nak lihat respond rakyat...jadi elok lah kita bagi hujah yang bernas supaya kerajaan tak melaksanakan cadangan yang tolol ni....Kalau kerajaan terima juga dan laksanakan..memang tolol juga menteri ni....Tak lama lah diduduki disitu....

    ReplyDelete
  90. Keto den dah 16 taun masih elok la ii, tak ado masalah, utang pun dah abih ,apo nak mendongki

    ReplyDelete
  91. Dah kenapa........ nak galakkan rakyat berhutang kaaaa... kereta saya lahir tahun 87, kedah ke johor perginya...

    isk.... nak suruh orang berhutang ke?

    marah le pulak mokcik......

    ReplyDelete
  92. bnyak duit ak byar loan lgi g mampus kalo 5k ko x kan ku jual or trade in pkai smpai reban pun x pa bn ka ph sama ja nasib ak x mngundi pru14 da tau da akan jadi cmni gasak org nk ckp apa pun

    ReplyDelete
  93. sampai bila nak suruh rakyat tanggung hutang... keta lama pon janji geram ada kat tangan, daripada kereta baru geram ada kat bank... think long before action.. Malaysia people not all rich like you...

    ReplyDelete
  94. Semua ini belum confirm lah... Kata dia sedang dikaji... Tunggu dan lihat. Mungkin harga kereta turun leh. Sikit sikit mau tukar kerajaan! Seperti seorang isteri minta suaminya beli dan tukar baju baru, dan suaminya kata mau cerai dia. Haiz...

    ReplyDelete
  95. Baru jadi menteri dah cari pasal.kalau org yang minat kereta lama mcm mna,kau kereta kat Malaysia murah tak apa la..nie bodoh punya menteri

    ReplyDelete
  96. Sangat setuju dengan syarat harga kereta import baru tidak lebih dari RM10K atau kereta nasional bawah RM5K... huhuhu... Ada bran ka...

    ReplyDelete
  97. Setuju kalau hrga keta 10k dan ke bawah

    ReplyDelete
  98. tak setuju.......menyusahkan rakyat.....jangan buat cadangan hanya untuk menyusahkan rakyat.....

    ReplyDelete
  99. Org bisnes men jual kereta ketawa2 lh besar ditolong kerajaan utk semakin kaya. Org mcm saya ni mati. Bukan sikit org mcm sa ni...ada lagi lebih teruk dari saya. Syukurlah ada satu kereta...limpas hutang boleh nafas suda. Mo ikut2 negara maju sampai tidak tingu kemampuan rakyatnya...bikin malu ja

    ReplyDelete
  100. Org bisnes men jual kereta ketawa2 lh besar ditolong kerajaan utk semakin kaya. Org mcm saya ni mati. Bukan sikit org mcm sa ni...ada lagi lebih teruk dari saya. Syukurlah ada satu kereta...limpas hutang boleh nafas suda. Mo ikut2 negara maju sampai tidak tingu kemampuan rakyatnya...bikin malu ja

    ReplyDelete
  101. apa ni kerajaan ph kita tukar kerajaan sebab nak mengurangkan kesusahan rakyat tapi ni nak tambahkan susah jgn bermain api nanti porak peranda tanya pendapat rakyaat dulu bukan ko org saja nak
    buat keputusan

    ReplyDelete
  102. Yang bagi cadang ni pegawai2 kerjaaan yg bergaji 5-6ribu.. Cer tanya kerani yangbbaru beli kereta second hand.. Setuju x?

    ReplyDelete
  103. Kalau buat juga undang2 bodoh ni..nmpk gayanya PH hnya akan memerintah selama 5 tahun sj lps tu berkubur terus...

    ReplyDelete
  104. kepala bapak antony... igt bapak kau bayar kereta aku ke?

    ReplyDelete
  105. kereta rasmi jabatan kerajaan pun majoriti lebih 10 thn. yg lebih 20 thn pun bsepah.takde pun peruntukan nak tukar baru. asyik xde duit je bila mohon kereta baru. ada hati nak laksana polisi ni kahkah

    ReplyDelete
  106. Tak payah dok tanya sangat pendapat orang ramai. Laksana saja. Memang tujuan utk kurangkan kenderaan atas jalan. Kalau tak msmpu tak perlu paksi kereta. Tapi pengangkutan awam kena lengkap dan efisyen.

    ReplyDelete
  107. Sokong.kereta buruk memang patut kena scrap

    ReplyDelete
  108. Hapus boleh bayar ganti rugi laa 80% Dr harga asal..

    ReplyDelete
  109. Korang bangang bin tolol berita palsu pun nak percaya hahaha.owner blogger nie aku percaya dia melayu tapi bukan islam sebab islam tak menyebarkan fitnah. Yg tukang share kat fb pun bodoh bin tolol tak selidik betul2 sahih atau tak berita tu.

    ReplyDelete
  110. Bodoh...berita palsu mcm ni pun ada org percaya....

    ReplyDelete
  111. Bagi org kaya boleh la...bagi org yg gaji cukup mkn,x dpt lah..baru habis hutang..nak hutang lagi sampai bila²di timpa hutang..yg blacklist pula mcm mana nak buat loan baru..menyusahkan rakyat

    ReplyDelete
  112. Org kampong yg miskin yg sgt2 bersyukur ada kereta buruk x dpt byr kereta baru..satu lagi bebanan

    ReplyDelete
  113. Kereta lebih 10 tahun klu dlm keadaan baik yg baru just 300,000 lebih km mau tukar juga kh bodoh ini kerja...kita up umno lagi

    ReplyDelete
  114. Ak mau tau manifesto PH dijalankan sepenuhnya.Tiada alasan hutang negara tak dapat dipenuhi..Penipu no 1

    ReplyDelete
  115. ini otak di lutut..
    boleh laksankan ini klu garga kreta 10.000 je. klu di x mahu xpay nk laksanakan

    ReplyDelete
  116. Ini cdgn paling xbleh pakai...alasan pun xbleh pakai....ingt senangka nak byr ccm bulan2, bukan semua manusia mampu....JANGAN JUAL KERETA LA kalau xnak byk kenderaan di jalan raya

    ReplyDelete
  117. Berhutang satu hal... bala...
    Riba besar punya hal... sape nak tanggung.

    ReplyDelete
  118. korang buat smua kereta kita tinggal ats jalan2 di Msia from perlis to johor!!

    ReplyDelete
  119. puspakom mohon dihapuskn banyak diskriminasi...lagi menjahanamkn kereta jika diuji olehnya..

    ReplyDelete
  120. Nak Laksana Memang Boleh Tapi Kena Laksanakan Yg berikut dengan lancar dan BERJAYA dahulu, Kalo tidak , ianya akan tambah menyusahkan lagi golongan berpendapatan serderhana ke bawah.

    1) Pengangkutan Awam Mesti dinaikkan taraf lagi. Kekerapannya dan ketepatan jadualnya masih jauh dari yg Boleh diterima.
    Ini termasuk Bus, LRT, Monorail dan Train Letrik.

    2) Harga kereta masih terlampau mahal disebabkan Oleh syarikat Kroni Kroni dan AP AP (orang tengah) yg meningkankatkan keuntungan mereka atas bagi pembeli dan menyebabkan ramai yg Tak mampu bayar ansuran sehingga menyebabkan banyak kes Mahkamah dan bankruptcy. Ini akan membebankan ekonomi negara dan juga turun meningkat kan kos kehidupan serta menyusahkan lagi kehidupan Harian kepada golongan yg berpebdapatan serderhana dan ke bawah.

    3) Kita patut ikut jejak kaki negara yg maju Utk turun memajukan malaysia lagi tapi segala rancangan yg nak dilaksanakan tu mesti mementingkan Semua Rakyat terutama pada golongan berpendapatan serderhana ke bawah dan Sama sekali Jangan rancang Menuju kearah kepentingan keuntungan peribadi. Ini lah yg selalu berlaku Bila ada rancangan Baru dan semoga kerajaan baru Era Baru ni tidak ikut cara kerajaan dahulu

    ������������

    ReplyDelete
  121. Kapitalis punya dasar memang hanya nak menguntungkan kapitalis sahaja.Orang miskin nak beli kereta baru tak mampu tambah pula sekiranya kereta berusia 10 tahun ke atas dilarang di atas jalan raya jawapnya orang miskin naik motosikal sahaja.

    ReplyDelete


PENAFIAN:
Setiap komen yang ditulis di laman web ini tertakluk pada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan lain-lain akta yang berkaitan di Malaysia. Kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang bentuk komen yang ditulis di laman web ini. Sebarang bentuk risiko adalah dibawah tanggungan pihak yang menulis komen yang berkenaan.

Loading...
Loading...